Senaste inläggen
Äntligen passade vädret för tröskning!
NP-11 och NP-12 fick vara med
tillsammans med Nisse och Monika.
Monika fick rycka in när det var något som krånglade med Valtran.
D, K och K väntar på att tröskorna skall anlända till försöken.
Först kom M och R med traktorn...
...sedan kom Stefan med en riktigt stor maskin!
Sist kom M och Nisse med vår gröna Claas.
När vi går första året på Östra får vi arbetsbyxor och jacka, samt skyddsskor. Det är viktigt att man har arbetskläder och skyddsskor när man jobbar ute eller i stallarna.
Om man vill finns det möjlighet att beställa extrakläder med skolans logga. Man kan också få sitt namn på och det är bra eftersom nästan alla har likadana jackor...
NU har kläderna kommit! De som har beställt nytt kan hämta kläderna i personalrummet på NP4.
Idag har vi sett på film och sedan diskuterat den. Vi såg Apflickorna. En del tyckte den var bra, men andra tyckte inte om den. Det fanns iallafall mycket att prata om!
Filmen producerades 2011 och rekommenderas från 15 år. Den har bl a utsetts till Bästa Film på Tribeca Flm Festival.
Den handlar om två tjejer, Cassandra och Emma, som träffas på voltigeträning. Deras förhållande kan ses som en maktkamp, som triggar dem båda att tänja gränser och bryta mot regler.
Nu har NP-12 kommit igång med traktorundervisningen. På onsdagar blir det både teoriläsning ochkörning på körbanan. Här är det R som sitter bakom ratten!
Här är det D, som kör! Det är en härlig känsla att äntligen få köra på riktigt.
Det gäller att vara koncentrerad när man ska köra mellan konerna.
Idag har NP-09 träffat Stefan från Arbetsförmedlingen för att prata framtid.
Alla får träffa honom på tu man hand.
Eleverna tycker att det känns tryggt och bra,
eftersom framtiden ibland kan kännas som ett oskrivet blad.
Nu har även teorilektionerna satt igång på allvar. Idag stod det bl a engelska på schemat. Vi gjorde först leken "Twenty Questions" och sedan skulle vi pussla ihop en dikt (a poem). Vi pratade mycket engelska den lektionen!
Nu har vi startat upp vårt projekt i estetisk verksamhet och religion, som vi kallar Bortom vardagen. Vi började med avslappning och funderingar kring frågan: Vad är meningen med livet? För många människor är religionen och en tro det viktigaste, för andra är det skrivna ordet eller konsten det viktigaste. Många människor ser kärleken som en drivkraft och andra tycker kanske att musiken är meningen med livet.
I vår grupp kom det fram tankar om att leva i harmoni, att ha ett arbete och att ha familj och vänner.
Sedan fick vi uttrycka våra tankar i färg och form. Vi målade till musik och till ord. Det var ganska svårt i början...
När vi var klara pratade vi om hur vi hade tänkt när vi satte färg och form på musiken och orden. Sedan hann vi inte mer den lektionen!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 | 14 |
15 |
16 | 17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|